Pesteri din Baile Herculane, judetul Caraş-Severin

Pestera cu Aburi
„Marcaj :triunghi albastru; partial cruce albastra dublata de triunghi albastru. Din Piata Hercule am urcat scarile din dreptul bisericii romano-catolice (lăngă ea este o frumoasa cruce) si am dat in Aleea Liliacului. Am mers pe o cărare pana la chioscul de lemn de pe Varfu Ciorici. Dupa o vreme am ajuns undeva unde se poate privi de sus, catre Valea Cernei si Muntii Mehedinti cu Domogledul in prim plan şi şoseaua, coboram poteca ce duce la Pestera (Grota) cu Aburi, care se situeaza la 375 m altitudine si are doar 14 m lungime. Aici, facand un zgomot infundat, sunt emanatiile sulfuroase fierbinti care au creat aici conditiile pentru dezvoltarea unui muschi pe care nu-l intalnim decat in acesta localitate:Philonotis schliephackei.”

In urma cu vreo 2.500 de ani in urma, aici se pare ca a fost locul pentru altar al diverselor zeitati pagine. La poalele muntelui era construit un templu iar aici, sus, erau altarul si statuile zeilor. Pe vremea regelui Deceneu, aici se gasea un altar al zeitei Bendis.

Fotografie pestera cu Aburi

Pestera lui Adam
„Parasind poteca, vom cobori brusc printre doua cleanturi pe o panta foarte inclinata si plina de grohotis pana dam, la 295 m altitudine, de gura unui aven din care uneori ies aburi calzi, fiind Pestera lui Adam. Aici putem cobori numai cu tehnica speologica si cand nu ies aburi fierbinti. Este o pestera calda si vara si iarna. Este numita dupa descoperitorul ei, Nicolae Adam din Baile Herculane. Coborand cu echipament speologic cei 11 m ai avenului, patrundem in sistemul de galerii si sali, dificil de explorat din cauza cantitatii mari de guano de liliac si a temperaturii ridicate (in jur de 30°C atat iarna cat si vara in Sala cu Guano si pana la 45°C in Galeria cu Aburi). Aceasta pestera incalzita de aburi fierbinti veniti din adancuri, contine concretiuni unice, printre care stalactite gelatinoase care penduleaza la suflul aburului fierbinte. Din cauza conditiilor de pestera tropicala (punga de aer cald si umed si deposit masiv de guano de liliac) s-a dezvoltat pe acest guano o fauna in care domina speciile de acarieni (dintre care unele noi pentru stiinta, descrise de aici). Fauna cavernicola, cantonata numai in anumite zone ale pesterii, contine specii de paianjeni si de izopode troglobionte. Pestera lui Adam este foarte periculoasa si este interzisa fara echipament adecvat si insotitor alpinist sau speolog.”
Fotografie pestera lui Adam

Pestera Hotilor
„Dupa ce urcam un varf de cleant de langa Pestera lui Adam, coboram spre apa Cernei si ajungem dupa 45-60 de min. de coboras dificil la Pestera Hotilor. Aceasta pestera fiind declarata rezervatie arheologica. Pestera Hotilor – cunoscuta de localnici si sub numele de Gaura Talharului sau Gaura Hotilor (in nici un caz “Grota Haiducilor”!). Pestera are trei deschideri care conduc intr-un sistem de galerii si sali totalizand 143 m. Ea nu atrage prin podoaba concretionara, ci prin peretii incarcati cu inscriptii (unele cu embleme si chenare artistic mestesugite in culori, altele de un oarecare interes istoric datand din sec. XVIII-XIX – din care pricina ar trebui protejate). Un interes particular il prezinta si fauna terestra (specii troglobii si endemice de izopode si diplopode) si cea din apa care umple gururile (specii subterane de crustacei microscopici, gasite pentru prima data aici). Sapaturile sistematice ale arheologilor au scos din pestera numeroase dovezi de locuire (unele din paleoliticul mijlociu – adica de cca 500 de ani – si din epipaleolitic – cam acum 14.000 de ani – nivele de locuire din neolitic cu ceramica de tip Cotofeni,musterianului, paleoliticului superior, epipaleoliticului, eneoliticului (10 depuneri în trei etape: eneolitic, Herculane I-III şi Coţofeni), Hallstattului, epocii daco-romane şi celei medievale), din care cauza pestera este declarata “Rezervatie rheologica”. Fragmentele ceramice, uneletele si armele din piatra gasite cu prilejul sapaturilor arheologice, releva ca civilizatia primitiva din aceasta zona atinsese un stadiu ridicat de dezvoltare.”

Pestera de la Despicatura
„Iesind din Pestera Hotilor, coboram treptele scarii de beton si apoi poteca pana la drumul de pe malul Cernei (Str. Uzinei), indreptandu-ne spre oras. In apropierea “Bailor Romane” se inalta cladirea complexului balnear care foloseste apa termala a vechilor bai. Chiar aici, in dreapta drumului, exista Pestera de la Despicatura (105 m). In Despicatura, este captat Izvorul Hercule II si exista cruste de gips lamelar. Din cauza temperaturii ridicate a apei (49-53°C) si a aerului (40-45°C) este greu de rezistat mai multa vreme, iar fauna nu s-a putut instala. Locuirea de aici se datează în epoca romană şi cea modernă.”

Pestera lui Serban
„Pestera lui Serban e o pestera fosila cu o galerie tunel de 20 m . Interesant este stilpul in forma unor teancuri de farfurii de la intrare prin unirea in timp a unei stalactite cu o stalagmita.”
Fotografie pestera lui Serban

Pestera cu aburi, pestera lui Adam, pestera hotilor, pestera de la Despicatura, pestera lui Serban, sunt citate de pe internet (din pacate nu mai am sursa) si credit celor care au fost acolo. Fotografiile sunt facute de mine si am fost la pestera cu aburi, pestera hotilor, pestera de la Despicatura. Pestera lui Serban nu am gasit-o datorita defrisarii copacilor si lipsei la un moment dat al marcajelor. In pivnita, eu si fratele meu nu stiam la ce sa ne asteptam si am pus mina pe o craca mai groasa. Daca era un urs inauntru, il mingaiam doar cu crenguta. Liliacul mi-a aparut ca deodata exact linga fata mea cind am luminat zona cu lanterna (era de fapt acolo deja), facindu-ma sa tresar. Pesterile le-am vizitat in 2010, luna octombrie.

1 comentariu (+add yours?)

1. teddy
    Iul 11, 2013 @ 16:23:23

Despre Pestera Hotilor – „unele din paleoliticul mijlociu – adica de cca 500 de ani – ??? ” extras din articol !!!